Slik ble Håmsø-logoen til – og derfor står den seg 40 år senere 

Aktuelt

30. juli 2025

Tidlig på 1980-tallet ble Håmsø Patentbyrå en av de første i bransjen med en spesialdesignet logo. Den håndtegnede formen har vist seg tidløs – og står fortsatt som et sterkt symbol på hvem vi er.

Tidlig på 1980-tallet fikk Jim Esben Andersen – en nær venn av Gunnar Håmsø og student ved Kunsthåndverksskolen i Bergen – i oppgave å utvikle en bedriftsprofil. Han valgte å utforme en profil for Håmsø Patentbyrå, og skapte en logo som har tålt tidens tann, og som fortsatt er i bruk mer enn 40 år senere.

Logoen ble tegnet for hånd med teknisk presisjon, og ble nøye konstruert med rOtring-penn, lenge før digitale designverktøy fantes. Dette var et tidkrevende og detaljert arbeid, og det var både uvanlig og banebrytende for et patentbyrå å ha en spesialdesignet logo på den tiden. Designet signaliserte at byrået hadde en bevisst holdning til identitet, estetikk og kommunikasjon.

Et tydelig visuelt skille

Det var nærmest ingen andre patentbyråer – verken i Norge eller internasjonalt – som hadde en egen logo, noe som vakte stor oppmerksomhet. Med røtter i grafisk håndverk og dyp respekt for form og funksjon, formidler logoen ikke bare estetikk, men også kjernen i hva Håmsø Patentbyrå står for:

Beskyttelse og forvaltning av ideer – i konstant bevegelse.

Et symbol med mening

I følge designeren selv er logoen inspirert av yin og yang, og består av tre roterende, organiske former som balanserer hverandre i et evig samspill. Dette gir assosiasjoner til dualitet og harmoni, men også til dynamikk og fremdrift. Formen kan leses som en evig sirkel – et symbol på kreativitetens syklus og den grenseløse strømmen av nye ideer.

Et jubileum med røtter i håndverk og visjon

I jubileumsåret 2025, hvor Håmsø Patentbyrå markerer 75 år med rådgivning, patenter og varemerkebeskyttelse, er det verdt å minnes denne visuelle identiteten – utviklet med håndverk og innsikt, og båret videre som en del av byråets identitet og kulturarv.

Selve logoens form har i all hovedsak vært uendret siden den gang, men farge og skrifttype har utviklet seg over tid. Den opprinnelige grønntonen ble etter hvert byttet ut med oransje, og skrifttypen ble justert for å tilpasse logoen bedre til digitale flater – men det visuelle hovedsymbolet består.

Jubileet gir også en mulighet til å fordype seg i historien bak både byrået og dets visuelle uttrykk. Vi har samlet noen historier fra de 75 første årene på en egen jubileumsside – for deg som er nysgjerrig på reisen Håmsø Patentbyrå har vært gjennom, og hvordan vi har utviklet oss i takt med tiden.

Les mer på vår jubileumsside

Patent

Patent gir deg enerett på din tekniske oppfinnelse i inntil 20 år, og er dermed et konkurransefortrinn som kan gi økt salg og fortjeneste på ditt produkt.
Les mer

Varemerke

Et registrert varemerke gir enerett til kjennetegnet for dine varer og tjenester, og styrker merkevaren din. Rettigheten kan håndheves og utnyttes kommersielt.
Les mer

Design

Designbeskyttelse sikrer deg mot at andre produserer, importerer eller markedsfører etterligninger av ditt produktet.
Les mer